Université d’été EHESS – Les origines océaniques des révolutions atlantiques (4-8 juin 2018)

Please scroll down for English text

 

Les origines océaniques des révolutions atlantiques

(vers 1760-vers 1850)

Oceanic Origins – draft 18-5 v2 VF

Université d’été, Paris, 4-8 juin 2018

École des Hautes Études en Sciences Sociales – University of Southern California

 

Organisateurs

Nathan Perl-Rosenthal (USC)

Clément Thibaud (EHESS-Mondes Américains)

 

Entrée libre dans la limite des places disponibles :

– mardi 5 juin (inscription obligatoire en cliquant sur ce lien),

– mercredi 6 juin, matinée (inscription obligatoire en cliquant sur ce lien)

– jeudi 7 juin et du vendredi 8 juin, , matinées (sans inscription).

 

Ce séminaire d’été de cinq jours, qui réunit des spécialistes travaillant à la fois sur l’Atlantique nord et sud et sur l’Ancien et le Nouveau Monde, part d’une hypothèse centrale selon laquelle les pratiques politiques présentes sur les différentes rives de l’océan Atlantique présentaient des similarités profondes et de longue durée, dès avant les contacts avec les Européens. Ces homologies anciennes, renforcées par la cosntruction du “système atlantique” ont joué un rôle crucial dans le déclenchement des révolutions des dix-huitième et dix-neuvième siècles de part et d’autre de l’océan. Cette proposition s’appuie à la fois sur les travaux classiques sur l’ère révolutionnaire et sur les évolutions récentes de l’histoire globale et maritime, qui ont montré les avantages explicatifs qui peuvent découler de l’identification de modèles politiques, juridiques, culturels et économiques transnationaux. Ce séminaire est l’événement initial d’un projet plus vaste qui vise à repenser la conceptualisation de la période révolutionnaire atlantique, d’un point de vue polycentrique et de longue durée plutôt qu’à partir des notions de “diffusion” ou  de “contagion” révolutionnaires à court terme. Les débats auront lieu majoritairement en anglais.

 

Cette réunion et le projet dans son ensemble sont financés par : Paris Sciences et Lettre (IRIS – Études globales) ; USC-Huntington Early Modern Studies Institute ; Institut d’études avancées de Paris ; École Normale Supérieure ; Ecole des Hautes Études en Sciences Sociales.

 

Programme

 

Lundi 4 juin – 10h-18h

L’ère des révolutions atlantiques : une perspective de longue durée

Salle 7, 105 boulevard Raspail, 75006 Paris

EHESS

 

 

Matin (10h-12h)

10h-10h30      Ouverture avec Romain Huret (EHESS-Mondes Américains) et Peter Mancall (USC).

10h30-11h00    Opening remarks by Nathan Perl-Rosenthal (USC) et Clément Thibaud (EHESS-Mondes Américains).

11h-12h           Small group meetings.

 

Après-midi

13h30-15h30   Workshop 1: Defining objects: the “Atlantic revolutions” and oceanic history.

16h-18h           Workshop 2: Methodology (comparison, contextualization, connection) with Jean-Frédéric Schaub (EHESS-Mondes Américains).

 

 

Mardi 5 juin – 10h-18h

Workshop: Atlantic Enlightenment(s), Atlantic Revolution(s). History and historiography

Salle des Gardes

Institut d’études avancées de Paris

17, quai d’Anjou, 75004 Paris

 

Organisateurs:

Nathan Perl-Rosenthal (IEA de Paris / University of Southern California) / Antoine Lilti (EHESS)

 

Matin (10h-12h)

10h-12h           “Historiographies.” Table ronde avec Antoine Lilti (EHESS); William Max Nelson (U. Toronto); Pierre Serna (IHRF/IHMC U. Paris I Panthéon-Sorbonne); Tom Stammers (Durham).

 

Après-midi (13h30-18h)

13h30-15h30   “Histories.” Table ronde avec Francisco Ortega (U. Nacional de Colombia); Clyde Plumauzille (LabEx EHNE); Anne Simonin (CNRS); Charles Walton (Warwick).

16h-18h           Presentation et discussion d’un texte de David Bell (Princeton), The Atlantic Revolutions, en sa présence.

 

 

Mercredi 6 juin – 9h30-18h

Cultures matérielles et visuelles

Salle d’Histoire (Escalier D, 2ème étage)

Ecole Normale Supérieure

45, rue d’Ulm, 75005 Paris.

 

Matin (9h30-12h15)                Présidence : Charlotte Guichard (CNRS-IHMC)

9h30-10h         Daniela Bleichmar (USC), “Seeing Imperial Nature.”

10h-10h30       Ashli White (University of Miami), “Revolutionary Things: A View from the Caribbean.”

10h45-11h15   Zara Anishanslin (University of Delaware), “Revolutionary Devils: Object, Image, Ideology, and Emotion in the American Revolution.”

11h15-11h45   Yann Potin (Archives Nationales de France), “Archive(s) de la Constitution, constitution des Archives : regards comparés sur les modalités matérielles du dépôt de la souveraineté (monde atlantique, fin XVIIIe-XIXe siècle).”

11h45-12h15   Discussion.

 

Après-midi (14h-18h)

Andrew Detch (CU Boulder), “Echoes of Africa in the Age of Revolution: Liberty Trees as Symbols of Emancipation, 1793-1820.”

Vanessa Férey (Université Paris 3 Sorbonne-Nouvelle), “The ethnographic collection of the cabinet d’Histoire naturelle at the National Museum of Versailles 1767- 2007.”

Emmanuel Velayos (New York University), “Painting Words and Drawing Republics: Gestural Typography and Republicanism”

Gabriela Goldin (EHESS), “Le débat savant et les enjeux politiques de la découverte des deux pierres à Mexico en 1790.”

Corey Blanchard (USC), “A Place Imperfectly Known: Science, Empire, and the West in the Early American Republic.”

 

 

Jeudi 7 juin – 9h30-18h

Sociabilités

Salle 11, 105, boulevard Raspail, 75006 Paris

EHESS

 

Matin (9h30-12h15)    Présidence : Cécile Vidal (EHESS-Mondes Américains)

9h30-10h         Rahul Markovits (École Normale Supérieure), “Theatre and anti-imperialism: an Atlantic perspective .”

10h-10h30       Nathan Perl-Rosenthal (USC), “The Suspect Salon: Atlantic Sociability and Revolutionary Conspiracies, ca. 1765-1800.”

10h45-11h15   Jean-Luc Chappey (Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne), “Scientific sociabilities in the French Revolution .”

11h15-11h45   Annick Lempérière (Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne), “From corporatism to sociability: Alexander von Humboldt’s perception of society in New Spain ca. 1800.”

11h45-12h15   Discussion.

 

Après-midi (14h-18h)

Deborah Besseghini (Università di Studi di Milano), “La sociedad de los comerciantes británicos y la Revolución de Mayo en Buenos Aires.”

Andrés Orias Bleichner (Université de Genève), “Victorián de Villava et les doctrines de Charcas à la fin du XVIIIe siècle.”

Oscar Zárate (Universidad Autónoma de México), “Vicente Acuña (1808-1812): redes y sociabilidades atlánticas en la era de las revoluciones.”

Rachel Engl (Lehigh University), “‘Not alone in misery’: Cultivating Camaraderie and Community Among Continental Army Soldiers During the American Revolution.”

 

 

Vendredi 8 juin – 9h30-18h

Républicanismes

EHESS

Amphithéâtre François-Furet, 105 bd Raspail, 75006 Paris

 

 

Matin (9h30-12h15)                Présidence : Annie Jourdan (Universiteit van Amsterdam)

9h30-10h         Olivier Christin (Ecole Pratique des Hautes Études-Université de Neûchatel), “Portraits, emblems, trees: making the mixed constitution visible in the sixteenth century .”

10h-10h30       Edgardo Pérez Morales (University of Southern California), “The Kingdom of Naples and the Legal Roots of Gradual Slave Emancipation in the Republic of Colombia.”

10h45-11h15   Francisco Ortega (Universidad Nacional de Colombia), “Republicanism and Social Heterogeneity in Spanish America.”

11h15-11h45   Marie-Jeanne Rossignol (Université Paris-Diderot), “Republicanism in North America: from ‘classical’ to ‘modern’, 1765-1860.”

11h45-12h15   Discussion.

 

Après-midi (14h-18h) Salle AS1_08, 54 bd Raspail, 75006 Paris

 

Frédéric Spillemaeker (Casa de Velázquez-EHESS-Mondes Américains), “La révolte de Coro : les catégories bouleversées à l’ère des révolutions (Venezuela, 1795).”

Nathalie Pierre (New York University), “‘A New Holocaust”: The Four Phases of the Haitian Revolution and Africans in Dessalines’ Empire, 1802-1805.”

Anna Vincenzi (Notre Dame University), “Imagining an Age of Revolution? Interpretations of the American Revolution in the Italian States.”

Matías Sánchez Barberán (EHESS-Mondes Américains), “Sociétés républicaines et reconquêtes impériales dans le Pacifique Sud, années 1860.”

Kathleen McCrudden (Yale University), “Rights in the Work of Sophie de Grouchy and Benjamin Constant, or, Republicanism and Liberalism; Reason and Feeling.  A Tale of False Dichotomies.”

 

Oceanic Origins – draft 18-5 v2 VF


Oceanic Roots of the Atlantic Revolutions (ca. 1760-1850)

Oceanic Origins – draft 18-5 v2

Summer Seminar, Paris, June 4-8, 2018

École des Hautes Études en Sciences Sociales – University of Southern California

 

Organizers :
Nathan Perl-Rosenthal (USC)

Clément Thibaud (EHESS-Mondes Américains)

 

Entrée libre dans la limite des places disponibles :

– mardi 5 juin (inscription obligatoire en cliquant sur ce lien),

– mercredi 6 juin, matinée (inscription obligatoire en cliquant sur ce lien)

– jeudi 7 juin et du vendredi 8 juin, , matinées (sans inscription).

 

PROGRAM SUMMARY

 

This five-day faculty-postgrad summer seminar, which brings together specialists working on both the North and South Atlantic and the Old and New Worlds, takes as its starting point a broad hypothesis.  We propose that there were long-term homologies among political practices around the Atlantic rim, including some that predated European contact, and that these shared political patterns were crucial in producing and shaping the Atlantic revolutions of the eighteenth and nineteenth centuries. This hypothesis draws inspiration from both scholarship on the revolutionary era and recent studies in global and oceanic history, which have shown the explanatory payoffs that can come from identifying transnational legal, cultural, and economic patterns. This seminar is the initial event of a larger project that aims to articulate an alternative model for conceptualizing the Atlantic revolutionary period, one which is polycentric and rooted in the longue durée rather than based on a notion of short-term revolutionary “diffusion” or “contagion.”

 

This meeting and the larger project have been generously funded by: Paris Sciences et Lettre (IRIS – Études globales); USC-Huntington Early Modern Studies Institute; Institut d’études avancées de Paris; Ecole Normale Supérieure; Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales.

 

 

SCHEDULE

 

Monday, 4th of June – 10h-18h

Entangling the Atlantic revolutions: the revolutionary longue durée

Salle 7, 105 boulevard Raspail, 75006 Paris

EHESS

 

 

Morning (10h-12h)

10h-10h30      Welcomes from Romain Huret (EHESS-Mondes Américains) and Peter Mancall (USC).

10h30-11h00    Opening remarks by Nathan Perl-Rosenthal (USC) and Clément Thibaud (EHESS-Mondes Américains).

11h-12h           Small group meetings.

 

Afternoon

13h30-15h30   Workshop 1: Defining objects: the “Atlantic revolutions” and oceanic history.

16h-18h           Workshop 2: Methodology (comparison, contextualization, connection) with Jean-Frédéric Schaub (EHESS-Mondes Américains).

 

 

Tuesday, 5th of June – 10h-18h

Workshop: Atlantic Enlightenment(s), Atlantic Revolution(s). History and historiography”

Salle des Gardes

Institut d’études avancées de Paris

17 quai d’Anjou, 75004 Paris

 

Organizers:

Nathan Perl-Rosenthal (IEA de Paris / University of Southern California) / Antoine Lilti (EHESS)

 

Morning (10h-12h)

10h-12h           “Historiographies.” Roundtable with Antoine Lilti (EHESS); William Max Nelson (U. Toronto); Pierre Serna (IHRF/IHMC U. Paris I Panthéon-Sorbonne); Tom Stammers (Durham).

 

Afternoon (13h30-18h)

13h30-15h30   “Histories.” Roundtable with Francisco Ortega (U. Nacional de Colombia); Clyde Plumauzille (LabEx EHNE); Anne Simonin (CNRS); Charles Walton (Warwick).

16h-18h           Presentation and discussion of precirculated text: David Bell (Princeton), “The Atlantic Revolutions.”

 

 

Wednesday, 6th of June – 9h30-18h

Visual and Material Cultures

Salle d’Histoire (Escalier D, 2ème étage [= third floor])

Ecole Normale Supérieure

45 rue d’Ulm, 75005 Paris.

 

Morning (9h30-12h15)            Chair: Charlotte Guichard (CNRS-IHMC)

9h30-10h         Daniela Bleichmar (USC), “Seeing Imperial Nature.”

10h-10h30       Ashli White (University of Miami), “Revolutionary Things: A View from the Caribbean.”

10h45-11h15   Zara Anishanslin (University of Delaware), “Revolutionary Devils: Object, Image, Ideology, and Emotion in the American Revolution.”

11h15-11h45   Yann Potin (Archives Nationales de France), “Archive(s) de la Constitution, constitution des Archives : regards comparés sur les modalités matérielles du dépôt de la souveraineté (monde atlantique, fin XVIIIe-XIXe siècle).”

11h45-12h15   Discussion.

 

Afternoon (14h-18h)

Andrew Detch (CU Boulder), “Echoes of Africa in the Age of Revolution: Liberty Trees as Symbols of Emancipation, 1793-1820.”

Vanessa Férey (Université Paris 3 Sorbonne-Nouvelle), “The ethnographic collection of the cabinet d’Histoire naturelle at the National Museum of Versailles 1767- 2007.”

Emmanuel Velayos (New York University), “Painting Words and Drawing Republics: Gestural Typography and Republicanism”

Gabriela Goldin (EHESS), “Le débat savant et les enjeux politiques de la découverte des deux pierres à Mexico en 1790.”

Corey Blanchard (USC), “A Place Imperfectly Known: Science, Empire, and the West in the Early American Republic.”

 

 

Thursday, 7th of June – 9h30-18h

Sociabilities

Salle 11, 105 boulevard Raspail, 75006 Paris

EHESS

 

Morning (9h30-12h15)            Chair: Cécile Vidal (EHESS-Mondes Américains)

9h30-10h         Rahul Markovits (École Normale Supérieure), “Theatre and anti-imperialism: an Atlantic perspective .”

10h-10h30       Nathan Perl-Rosenthal (USC), “The Suspect Salon: Atlantic Sociability and Revolutionary Conspiracies, ca. 1765-1800.”

10h45-11h15   Jean-Luc Chappey (Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne), “Scientific sociabilities in the French Revolution .”

11h15-11h45   Annick Lempérière (Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne), “From corporatism to sociability: Alexander von Humboldt’s perception of society in New Spain ca. 1800.”

11h45-12h15   Discussion.

 

Afternoon (14h-18h)

Deborah Besseghini (Università di Studi di Milano), “La sociedad de los comerciantes británicos y la Revolución de Mayo en Buenos Aires.”

Andrés Orias Bleichner (Université de Genève), “Victorián de Villava et les doctrines de Charcas à la fin du XVIIIe siècle.”

Oscar Zárate (Universidad Autónoma de México), “Vicente Acuña (1808-1812): redes y sociabilidades atlánticas en la era de las revoluciones.”

Rachel Engl (Lehigh University), “‘Not alone in misery’: Cultivating Camaraderie and Community Among Continental Army Soldiers During the American Revolution.”

 

 

Friday, 8th of June – 9h30-18h

Republicanisms

EHESS

LOCATION : Amphithéâtre François-Furet, 105 bd Raspail, 75006 Paris

 

 

Morning (9h30-12h15)            Chair: Annie Jourdan (Universiteit van Amsterdam)

9h30-10h         Olivier Christin (Ecole Pratique des Hautes Études-Université de Neûchatel), “Portraits, emblems, trees: making the mixed constitution visible in the sixteenth century .”

10h-10h30       Edgardo Pérez Morales (University of Southern California), “The Kingdom of Naples and the Legal Roots of Gradual Slave Emancipation in the Republic of Colombia.”

10h45-11h15   Francisco Ortega (Universidad Nacional de Colombia), “Republicanism and Social Heterogeneity in Spanish America.”

11h15-11h45   Marie-Jeanne Rossignol (Université Paris-Diderot), “Republicanism in North America: from ‘classical’ to ‘modern’, 1765-1860.”

11h45-12h15   Discussion.

 

Afternoon (14h-18h)

LOCATION: Room AS1_08 (basement level), 54 bd Raspail, 75006 Paris

Frédéric Spillemaeker (Casa de Velázquez-EHESS-Mondes Américains), “La révolte de Coro : les catégories bouleversées à l’ère des révolutions (Venezuela, 1795).”

Nathalie Pierre (New York University), “‘A New Holocaust”: The Four Phases of the Haitian Revolution and Africans in Dessalines’ Empire, 1802-1805.”

Anna Vincenzi (Notre Dame University), “Imagining an Age of Revolution? Interpretations of the American Revolution in the Italian States.”

Matías Sánchez Barberán (EHESS-Mondes Américains), “Sociétés républicaines et reconquêtes impériales dans le Pacifique Sud, années 1860.”

Kathleen McCrudden (Yale University), “Rights in the Work of Sophie de Grouchy and Benjamin Constant, or, Republicanism and Liberalism; Reason and Feeling.  A Tale of False Dichotomies.”

 

Oceanic Origins – draft 18-5 v2


Please scroll down for English text – Véase más abajo la versión española

Appel à participation (doctorants et post-doctorants)

 Les Atlantiques républicains (1760-1850)

Université d’été

 

Paris, 4-8 juin 2018

 

École des Hautes Études en Sciences Sociales – University of Southern California

PSL – IRIS Études globales

 

Organisateurs :
Nathan Perl-Rosenthal (USC)

Clément Thibaud (EHESS- Mondes Américains)

 

 

Les révolutions atlantiques de la fin du XVIIIe siècle et du début du XIXe siècle présentaient davantage de traits communs qu’on ne l’imagine. L’Université d’été EHESS-USC, soutenue par IRIS-Études Globales de Paris Sciences et Lettres, USC Huntington Early Modern Studies Institute et l’Institut d’Études Avancées de Paris, explore une hypothèse centrale : les pratiques politiques de l’espace atlantique présentent des homologies de longue durée, qui jouèrent un rôle crucial dans le déclenchement et le déroulement des révolutions atlantiques (vers 1760 à 1850). Accompagnant un mouvement récent de l’historiographie atlanticiste, l’Université d’été cherche ainsi à questionner le modèle diffusionniste qui structure encore largement la compréhension de la séquence de l’âge des révolutions en proposant d’inscrire leur étude dans une temporalité longue et une approche polycentrée.

Avec ses trois rivages continentaux, l’Atlantique qui précède l’expansion européenne forme un terrain qui encourage ce type d’analyse qui cherche à souligner les points communs entre les structures politiques des espaces bordant l’océan. C’était un monde dominé par des monarchies et des empires. Si ces sociétés étaient puissamment hiérarchisées, le pouvoir y était sans doute plus décentralisé qu’aujourd’hui. Dans la plupart d’entre de ces communautés politiques, le gouvernement local ou régional revêtait un caractère fondamental : cités, villes et nobles locaux étaient autant d’acteurs semi-autonomes. Des communautés plus modestes, souvent moins hiérarchiques dans leur organisation, prospéraient dans les zones de frontières et les marges géopolitiques. Ces homologies politiques ont facilité les interactions interculturelles à l’époque des premiers contacts, où les Européens n’étaient pas toujours en situation de domination.

Au XVIIIe siècle, la transformation des sociabilités, aussi bien parmi les élites qu’au sein des groupes populaires, fut un phénomène à l’échelle du monde atlantique. Des formes plus horizontales d’association ont émergé, aussi bien dans le monde rural qu’au sein des villes : clubs (salons, tertulias), cafés, sociétés maçonniques et associations professionnelles, nouveaux types de sociabilités religieuses. La famille s’est, elle aussi, transformée. Les modes de publication et les publics qui ont découlé de ces sociabilités ont induit un second changement d’ampleur. L’historiographie a depuis longtemps insisté sur l’expansion de l’imprimé, avec, en particulier, la multiplication des journaux. De récents travaux ont montré que cette révolution des modes de communication a trouvé son origine dans les périphéries coloniales. A travers ces médias, des communautés nationales ont commencé à trouver une voix collective, ou à être appelée à l’existence. L’opinion publique, longtemps dénigrée comme une vox populi informe, devint de plus en plus centrale dans la définition de l’autorité et son exercice, à tous les niveaux du gouvernement. L’expansion des Lumières, inspirée par un ensemble d’expériences et de savoirs impériaux, est un fait bien connu de la période. Tout aussi important, cependant, fut le développement de nouvelles façons de produire des connaissances en lien avec les autorités coloniales, à l’échelle locale comme à celle de l’empire tout entier. Une dernière transformation centrale fut la renaissance du républicanisme à la fois comme idéologie et pratique de gouvernement. Le républicanisme atlantique des XVIIIe et XIXe siècles fut la co-création d’un ensemble très divers d’acteurs connectés dans un réseau très complexe, pas seulement une invention européenne qui se serait diffusée à partir d’un centre vers des périphéries plus ou moins passives.

 

Axes de recherche

Pour structurer la discussion, trois thèmes ont été choisis pour organiser le travail collectif.

 

  1. Républicanisme(s). Les historiens des idées ont démontré que le républicanisme formait un répertoire d’idées présent partout dans le monde atlantique, aussi bien avant qu’après le début de la rupture révolutionnaire. Ces travaux ont cependant limité l’étude de ces circulations à l’intérieur d’un seul contexte régional ou impérial, ou bien ont analysé les connexions inter-impériales en soulignant les différences entre les espaces. Il s’agit ici de montrer plutôt les convergences. Quelle a été la géographie et la distribution sociale des formes populaires de républicanisme, distinctes des acceptions élitaires, et comment décrire les articulations entre elles. Les traditions républicaines ont-elles varié de façon significative entre les espaces ? Ont-elles varié également suivant les milieux sociaux ? Le genre et les processus de racialisation ont-ils influé sur la production et la diffusion de ces répertoires politiques à l’intérieur et au-delà des frontières impériales et nationales ?
  1. Sociabilités et pratiques culturelles. L’historiographie européenne et nord-américaine sur le XVIIIe siècle a insisté sur l’émergence de nouvelles formes de sociabilité. Elles s’est moins intéressée aux autres espaces de l’Atlantique ni cherché à dessiner les développements révolutionnaires à une échelle véritablement atlantique (incluant les sociétés africaines, au moins côtières, et l’Amérique ibérique). L’enquête sur les sociabilités doit donc explorer, dans une perspective connectée ou contextuelle, leur impact sur la politique révolutionnaire, de même que les liens entre les différents espaces.
  1. Politique et culture matérielle. Le troisième thème questionne le rôle des objets et de leur circulation dans la politique révolutionnaire. Une riche tradition historiographique examine le rôle de l’imprimé (livres et pamphlets) dans l’histoire révolutionnaire. Cependant, ces études demeurent très fragmentées par région et nations. D’un autre côté, on a consacré beaucoup moins d’attention aux manuscrits et aux objets – peinture, objets décoratifs par exemple – dans la culture politique révolutionnaire. Notre but consiste à explorer la thématique en essayant de rapprocher les historiographies consacrées à la révolution et à l’imprimé, tout en essayant d’y ajouter une réflexion sur les objets et la culture matérielle.

***

L’atelier doctoral s’ouvrira lundi 4 juin 2018 et durera cinq jours. Les mâtinées seront consacrées à des conférences proposées par des spécialistes tandis que les après-midis seront dévolus à la présentation et discussion des travaux des doctorants et post-doctorants. Le mardi sera consacré à une journée d’études. Les conférences seront données en anglais, mais les discussions pourront être conduites dans les quatre langues scientifiques de l’université d’été : anglais, espagnol, français et portugais.

L’EHESS et USC, dans le cadre de l’IRIS-Études globales, et l’USC Huntington Early Modern Studies Institute, proposent 15 bourses pour des doctorants et post-doctorants de tous pays ayant effectué ou effectuant un travail de recherche sur les thèmes du séminaire. Ces bourses couvrent les frais de séjour à Paris (logement, repas le midi) pendant la durée de l’Université d’été. Aucun frais d’inscription ne sera exigé.

Le transport est à la charge des étudiants. Néanmoins, les candidats qui rencontreraient des difficultés pour trouver auprès de leur centre de recherche les fonds nécessaires à la prise en charge de leur voyage sont priés d’en faire part dans leur lettre de candidature, en donnant une évaluation des coûts. Dans ce cas, nous ne pouvons garantir la prise en charge de la totalité du transport, mais nous nous efforcerons d’aider celles et ceux qui en auront besoin.

 

 

Les candidats devront envoyer par courrier électronique avant le 10 avril 2018 Nathan Perl-Rosenthal et Clément Thibaud (oceanicrootsproject@gmail.com), sous la forme d’un unique fichier pdf, un dossier comportant :

 

–  une lettre de motivation ;

–  un bref curriculum vitae précisant les compétences linguistiques (3 pages maximum) ;

–  un travail en cours de rédaction (chapitre de thèse, article à publier) dans l’une des quatre langues scientifiques du projet ;

–  et une lettre de recommandation qui devra être directement envoyée à oceanicrootsproject@gmail.com avant le 10 avril 2018.

 

Les candidats seront choisis en considération de l’adéquation de leurs travaux avec le thème de l’université d’été. Ils seront prévenus de l’obtention de la bourse avant le 25 avril 2018. Ils devront ensuite fournir un texte définitif dans une des langues de la conférence (anglais, français, espagnol ou portugais), avant le 15 mai 2018.

 

Les candidats retenus pour le séminaire seront tenus d’assister à l’ensemble des séances.

***

CALL FOR PARTICIPANTS (doctoral/postdoctoral)

 Oceanic Roots of Atlantic Revolutions (ca. 1760-1850)

Summer Seminar

 

Paris, June 4-8, 2018

 

École des Hautes Études en Sciences Sociales – University of Southern California

PSL – IRIS Études globales

 

Organizers :
Nathan Perl-Rosenthal (USC)

Clément Thibaud (EHESS-Mondes Américains)

 

Topic and themes

What did the revolutions that surged through the Atlantic world from circa 1760 to 1850 have in common? Scholarship on the revolutionary era over the past two decades has dramatically enriched our knowledge of its geographic extent and ideological range. Yet this long-overdue widening of the revolutionary picture has also exacerbated longstanding and fundamental problems in our understanding of the era. Why did revolution become generalized in the Atlantic world during this period? How can we account not only for what these revolutions had in common, but for the ways in which they were diverse or even dissimilar? What, if anything, still makes this period analytically coherent?

This five-day faculty-postgrad summer seminar, which brings together specialists working on both the North and South Atlantic and the Old and New Worlds, proposes a collaborative and extended reflection on these questions. The seminar takes as its starting point a broad hypothesis: that there were long-term homologies among political practices around the Atlantic rim, including some that predated European contact, and that these shared patterns were crucial in both producing and shaping the Atlantic revolutions. It aims to begin articulating an alternative model for conceptualizing the Atlantic revolutionary period—one that is polycentric and rooted in the longue durée—but not based on a notion of revolutionary “diffusion” or “contagion.” In so doing, it draws inspiration from recent global and oceanic histories that have made a powerful case for the explanatory power of large-scale legal, cultural, and economic patterns as a basis for transnational analysis.

This seminar is the opening event of a two-year project, funded jointly by Paris Sciences et Lettres – IRIS Études globales and the USC-Huntington Early Modern Studies Institute, with additional support from the Institut d’études avancées de Paris. The program will include a second international conference scheduled to take place in 2019 in Los Angeles.

The 2018 summer seminar will focus on discussion of three historical themes that cross the traditional divisions of empires, nations, and regions:

  • Republicanism. Historians have shown convincingly over the past fifty years that forms of republican politics, both elite and vernacular, were present throughout the Atlantic world long before the revolutionary period. How can we think about the varieties of republicanism, as both intellectual project and lived practice, on an Atlantic scale? Can the gender, race, and class hierarchies embedded in republican thought actually help us think across borders? How would a trans-imperial approach help us better apprehend the role of old regime republicanism in generating a new, transnational era of republican politics after the 1760s?
  • Sociability and politics. New forms of horizontal sociability (clubs, tertulias, etc.) have long been seen as a hallmark of eighteenth-century Euro-American history and a forerunner of revolutionary politics. Yet there are still few studies that consider these phenomena across the North Atlantic, and still fewer that integrate the simultaneous transformations of sociability in the South Atlantic (Latin America and Africa) into this story. How can we think about early modern sociable practices, both elite and non-elite, as a shared matrix for revolutionary politics across borders? What are the possibilities of such an approach and what are its limits (for instance, in accounting for revolutionary violence)?
  • The politics of material and visual cultures. Rich historiographic traditions have developed around the role of printed books and pamphlets in revolutionary histories. Until very recently, far less attention has been paid to physical manuscripts and non-textual objects—whether prints, paintings, or decorative arts—in the formation of revolutionary politics. What possibilities does attention to the visual and material cultures of the early modern Atlantic world open for reconsidering the age of revolution? How does recognizing the existence of a material and visual Atlantic old regime shift how we approach revolutionary visual and material cultures?

 

Format

The seminar will meet for five days, June 4-8 (Monday-Friday), following the same general format each day. Mornings will be devoted to synthetic presentations by senior scholars and to discussions of recent scholarship. In the afternoon, doctoral and post-doctoral scholars will give short presentations of a work in progress, each of which will be discussed by a senior scholar and opened to a general discussion. Seminar members are expected to attend all sessions. All presentations will be in English, but the discussion may be conducted in any of the four principal languages of the seminar (English, French, Spanish, Portuguese).

We seek applications from advanced doctoral candidates and postdoctoral researchers whose research focuses on one of the above topics: republicanism, sociability, visual and material culture. We encourage applications from researchers based in any discipline, including but not limited to history, art history, area or regional studies, literature, politics or political theory, and historical anthropology.

 

Financial support and practical considerations

The seminar will offer up to 15 scholarships for graduate and postdoctoral students who wish to participate. These scholarships will cover the costs of the participant’s housing in Paris during the week of the seminar, as well as some meals. There are no tuition or other fees associated with participation.

In general, participants will be responsible for transportation costs to and from Paris. We are glad to provide a letter of invitation for those who need one in order to secure funds from a home institution. However, the seminar will contribute to the travel costs of doctoral and postdoctoral students who are not able to secure home institution funding for their travel. Participants who wish to be considered for such assistance should attach (in addition to the other application materials) a brief explanation of funding secured, a travel budget, and the total amount requested from the seminar. The seminar cannot guarantee full funding of these requests, but every effort will be made to provide the necessary assistance.

 

Application and evaluation process

Candidates should send their dossier via email by noon CET on April 10, 2018 to Nathan Perl-Rosenthal and Clément Thibaud at oceanicrootsproject@gmail.com.

 

The application should be in the form of a single pdf including the following:

  1. A cover letter describing a) the candidate’s overall research interests, b) the specific work in progress being submitted, and c) the relationship of both (a) and (b) to one or more of the conference themes
  2. A short CV (three pages maximum), indicating language skills and any publications
  3. The current text of a work in progress of roughly 20-35 pages (thesis chapter, article draft, etc.), in one of the seminar’s four languages, which will form the basis for their contribution to the seminar. This need not be a final version.
  4. If requesting travel funding ONLY: a brief summary of funding secured, a travel budget, and total amount requested from the seminar

 

In addition to these materials, applicants must request that a letter of recommendation from an advisor or senior colleague be sent to oceanicrootsproject@gmail.com, also by April 10, 2018.

 

Candidates will be selected based on the quality of the work they submit and its suitability to the themes of the summer seminar. Notifications to all candidates will be sent by April 25, 2018, at which time candidates requesting financial aid will also be informed of the financial aid that they can expect. Successful candidates will then be expected to submit a final text of the work in progress for discussion at the seminar by May 15, 2018.

 

***

Convocatoria para Doctorandos y Posdoctorandos

Los Atlánticos republicanos (1760-1850)

Universidad de verano

 

París, 4-8 de junio 2018

 

École des Hautes Études en Sciences Sociales – University of Southern California

PSL – IRIS Études globales

 

Organizadores :
Nathan Perl-Rosenthal (USC)

Clément Thibaud (EHESS-Mondes Américains)

 

Las revoluciones atlánticas de finales del siglo XVIII y principios del XIX tuvieron características más comunes de lo que uno pudiera imaginar. La Escuela de Verano EHESS-USC, con el apoyo de IRIS-Global Studies of Paris Sciences et Lettres, explora una hipótesis central: las prácticas políticas del área atlántica tienen homologías a largo plazo, observables en ocasiones antes de la llegada de los europeos que jugaron un papel crucial en el arranque y el curso de las revoluciones atlánticas (circa 1760 a 1850). Acompañando un movimiento reciente de historiografía atlanticista, la Universidad de Verano busca cuestionar el modelo difusionista que aún estructura en gran medida la comprensión de la secuencia de la era de las revoluciones, proponiendo inscribir su estudio en la larga duración y apostando por un enfoque policéntrico que relativiza la centralidad del mundo europeo.

Con sus tres costas continentales, el Atlántico anterior a la expansión europea, constituye un campo de estudio que facilita este tipo de análisis, buscando resaltar los rasgos comunes entre las estructuras políticas de los espacios que bordean el océano. Era un mundo dominado por monarquías e imperios. Si estas sociedades eran poderosamente jerárquizadas, el poder era indudablemente más descentralizado que hoy. En la mayoría de estas comunidades políticas, el gobierno local o regional constituía un eje fundamental: las ciudades, los pueblos y los nobles locales eran todos actores semiautónomos. Las comunidades más pequeñas, a menudo menos jerárquicas en su organización, prosperaron en las áreas fronterizas y en los márgenes geopolíticos. Estas homologías políticas facilitaron las interacciones interculturales en el momento de los primeros contactos, en donde los europeos fueron a menudo actores entre tantos otros.

En el siglo XVIII, la transformación de la sociabilidad, tanto en las élites como en los grupos populares, fue un fenómeno difundido a lo largo y ancho del mundo atlántico. Han surgido formas más horizontales de asociación, tanto en el mundo rural como en las ciudades: clubes (salones, tertulias), cafés, sociedades masónicas y asociaciones profesionales, nuevos tipos de sociabilidad religiosa. La familia también se transformó. Los modos de publicación y los públicos que resultaron de estas sociabilidades condujeron a un segundo cambio importante. Hace tiempo ya que la historiografía puso énfasis en la expansión de la imprenta, con la proliferación de los periódicos, por ejemplo. Trabajos recientes muestran que esta revolución en los modos de comunicación tiene su origen en las periferias coloniales. A través de estos medios, las comunidades nacionales comenzaron a encontrar una voz colectiva o a ser llamadas a la existencia. La opinión pública, denigrada como una vox populi sin contornos claros, se volvió cada vez más central en la definición de la autoridad y su ejercicio, a todos los niveles del gobierno. La expansión de la Ilustración, inspirada en un conjunto de experiencias y conocimientos imperiales, define un hecho bien conocido de la época. Igualmente importante, sin embargo, fue el desarrollo de nuevas maneras de producción del conocimiento por parte de las autoridades coloniales, tanto a nivel local como imperial. Una última gran transformación fue el resurgimiento del republicanismo como ideología y práctica de gobierno. El republicanismo atlántico de los siglos XVIII y XIX fue la co-creación grupos muy diversos, conectando actores diseminados a lo largo y ancho del Atlántico en una red muy compleja, que no se puede resumir a una invención europea que se habría extendido desde un centro a periferias más o menos pasivas.

 

Ejes de investigación

Para estructurar la discusión y organizar el trabajo colectivo se eligieron tres temas:

  1. Republicanismo (s). Los historiadores de las ideas mostraron que el republicanismo define un repertorio de ideas presentes en todo el mundo atlántico, antes y después del comienzo de la ruptura revolucionaria. Sin embargo, el estudio de las circulaciones republicanas se quedó a menudo en contextos regionales o imperiales, o analizó las conexiones inter-imperiales resaltando las diferencias entre los espacios. Esta Universidad de verano se propone subrayar las convergencias. ¿Cuál ha sido la geografía y la distribución social de las formas populares de republicanismo, distintas de sus sentidos elitistas, y cómo describir las articulaciones entre ellos? ¿Qué tanto han variado las tradiciones republicanas en los espacios atlánticos? ¿Variaron también según los medios sociales? ¿Qué tanto influyeron el género y la racialización en la producción y difusión de estos repertorios políticos?
  2. Sociabilidades y prácticas culturales. La historiografía europea y norteamericana del siglo XVIII enfatizó el surgimiento de nuevas formas de sociabilidad. Los demás espacios del Atlántico no suscitaron el mismo interés. No se ha intentado dibujar el curso y desarrollo de las revoluciones a una escala verdaderamente atlántica (incluyendo las sociedades africanas, al menos costeras e ibéricas). Por lo tanto, la encuesta de sociabilidad debe explorar, en una perspectiva conectada o contextual, su impacto en la política revolucionaria, así como los vínculos entre los diferentes espacios.
  3. Política y cultura material. El tercer tema nos lleva a cuestionar el papel de los objetos y su circulación en la política revolucionaria. Una rica tradición historiográfica examina el papel de la imprenta (libros y panfletos) en la historia revolucionaria. Sin embargo, estos estudios siguen muy fragmentados por región y naciones. Por otro lado, (no) se prestó mucha menos atención a los manuscritos y objetos -pintura, objetos decorativos, por ejemplo- en la cultura política revolucionaria. Nuestro objetivo consiste en explorar el tema tratando de reconciliar las historiografías dedicadas a la revolución y la imprenta, al tiempo que intentamos agregar una reflexión sobre los objetos y la cultura material.

***

La Universidad de verano se inaugurará el lunes 4 de junio de 2018 y tendrá una duración de cinco días. Las mañanas se dedicarán a las conferencias propuestas por especialistas, mientras que las tardes se dedicarán a la presentación y discusión de los trabajos de los estudiantes de doctorado y posdoctorado. Los participantes están invitados a participar a un coloquio sobre Ilustración y revolución el martes. Las conferencias se impartirán en inglés pero las discusiones se pueden llevar a cabo en los cuatro idiomas científicos de la escuela de verano: inglés, español, francés y portugués.

La EHESS y la USC, en el marco de IRIS-Global Studies, ofrecen 15 becas para estudiantes de doctorado y posdoctorado que han llevado a cabo o llevan a cabo trabajos de investigación sobre los temas y problemas del seminario. Estas becas cubren los gastos de estadía en París (alojamiento, almuerzo) durante la duración de la Universidad de verano. No se cobrará inscripción.

El transporte deberá ser costeado por los estudiantes. Sin embargo, a los candidatos que enfrenten dificultades para encontrar los fondos necesarios para cubrir (cubriendo) los costes del viaje, se les ruega mencionarlo en su carta de presentación, dando un cálculo del costo total de su transporte.

Los candidatos deben enviar su postulación por correo electrónico antes del 10 de abril de 2018 a la dirección siguiente oceanicrootsproject@gmail.com, en un solo archivo PDF comprendiendo las piezas siguientes:

– una carta de presentación

– un breve curriculum vitae que especifique los conocimientos lingüísticos y una lista de publicaciones

– un trabajo en curso (sección de tesis, artículo en proceso de redacción) en uno de los cuatro idiomas científicos del proyecto

– y una carta de recomendación enviada por su referente a oceanicrootsproject@gmail.com

Los candidatos serán seleccionados en consideración de la adecuación de sus trabajos al tema de la Universidad de verano. Serán notificados de la adjudicación antes del 25 de abril de 2018. Deben entregar un texto definitivo en uno de los idiomas de la conferencia (inglés, francés, español o portugués) antes del 15 de mayo de 2018.

Los candidatos seleccionados para el seminario deberán asistir a todas las sesiones.

One Response

  1. […] Appel à participation (doctorants et post-doctorants) […]